maandag 13 januari 2014

Een primeur

Mijn eerste jurkje! 

Als grote fan van Iene Miene kon ik het patroon van de retrojurk niet aan mij voorbij laten gaan. Mijn eerste poging om een jurk te maken mocht dan wel eindigen in twee jurkjes voor de nichtjes, ik had meteen het gevoel dat het mij met dit patroon wel moest lukken. 

Toen ik de maattabel checkte kreeg ik het even benauwd toen bleek dat ik niet in één kolommetje paste. Een stoer gebekte vriend zei over zijn kreupele kerstboom die hij meegepikt had uit een afvalcontainer: "het is zoals de meeste vrouwen: te weinig vanboven en te veel vanonder!". Ik keek terneergeslagen naar de bedroevende kerstboom maar mijn paniek was ongegrond. Ik koos de kleinste maat en nam genoeg naad. Driegen bleek uiteindelijk overbodig want het jurkje paste perfect! De stretchy stof is dan ook een groot voordeel aan dit jurkje. 

Een voordeel van de hoge kraag is dat het blijkbaar een borstvergrotend effect heeft. Er werd mij prompt een buggy aangeboden toen ik het jurkje aan de Zus showde. Zo zie je maar dat ook een kreupele kerstboom te redden valt met de juiste versiering :-)

Het jurkje was net af toen Iene Miene al een nieuw patroon te koop aanbood. Een strikjurkje begot! Mijn enthousiasme voor de retrojurk moet nu helaas meteen plaats maken voor veel ongeduld naar het strikjurkje...

Met het restje punto di roma stof maakte ik een polo met kraagje voor nichtje Maartje. Het patroon vond ik in het nieuwe boek "Zelfgemaakte kleertjes" van Catherine Deweerdt.













Patroon retrojurk: Iene Miene
Blauwe punto di roma stof: Bas Bastiaans
Oranje knopen en paspel: veritas

Bloemetjesstof kraagje: stoffenspektakel Gent

Patroon polo met kraagje: Zelfgemaakte kleertjes 2, Catherine Deweerdt

10 opmerkingen:

  1. Lol... leve stretch en zo ;). Ik heb hier ook het probleem van de 'ik pas niet in één maat' maar ik vind het het kleedje je super staat! Mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi kleedje en heel mooi geschreven!Een grote proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dat staat je prachtig!! Ik zie allee een hele mooie kerstboom hoor, niks mis mee! ;-)
    En dat polo'tje is zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zelfs zonder slingers schoon boompje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet niet wat ik fantastischer vind, de tekst, het kleedje, of de nichtje(s).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is echt mooi geworden!! Die vergelijking met de kreupele kerstboom zou ik maar laten vallen.
    En het nichtje straalt ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer leuk kleedje. Je staat er geweldig mee.
    We zien benieuwd naar de volgende creaties.

    Creatieve groetjes van het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor ! Zelfs Poppemie is assorti !

    BeantwoordenVerwijderen